Členové: prof. PhDr. Milan Hlavačka, CSc.; prof. PhDr. Ivan Šedivý, CSc.; Mgr. Miroslav Michela, Ph.D.; doc. PhDr. Magdalena Pokorná, CSc.; prof. PhDr. Jan Rychlík, DrSc.; prof. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.
Emeritní členové: prof. PhDr. Robert Kvaček, CSc.
Oddělení moderních a soudobých dějin vzniklo v roce 2016 spojením původně samostatných seminářů českých moderních dějin a soudobých dějin. Oddělení zabezpečuje výuku i výzkum období od sklonku 18. století až de facto po současnost. Na počátku sledované doby stojí utváření moderního českého národa, jeho konec je však otevřený. Z praktických důvodů je chronologický výklad v rámci kursových přednášek prozatím ukončen rokem 1992, tedy zánikem československého státu. V rámci další výuky včetně bakalářských a diplomových seminářů nicméně dochází k časovému přesahu do procesu postkomunistické transformace. Období je zkoumáno komplexně. Jeho vysvětlování a prezentace se neomezují pouze na politické dějiny, ale všímají si rovněž vývoje sociálního, kulturního, hospodářského i ideového a intelektuálního. Výklad i výzkum nejsou pojaty úzce pouze jako dějiny českého národa v Rakousku, Rakousko-Uhersku a Československu, ale rovněž jako historie širšího rakousko-uherského a československého prostoru v příslušném období a to v mezinárodním kontextu. Při studiu 19. století je přiměřeně věnována pozornost i dalším národům monarchie a ve 20. století (pro období let 1918–1992) všem národům a národnostem žijícím v dané době na československém území. Stejně jsou badatelsky a pedagogicky pokryta i území patřící k československému státu, která měla částečně odlišný vývoj od českých zemí (Slovensko, Podkarpatská Rus). Pedagogicky jsou problémy vztahu národů Rakousko-Uherska, otázky národnostních menšin v Československu a dějiny Slovenska a Podkarpatské Rusi pokrývány formou volitelných a specializačních přednášek a seminářů.
Vedle jednotlivých projektů bylo společné badatelské úsilí členů oddělení původně rozvíjeno především v rámci Programu rozvoje vědních oblastí na Univerzitě Karlově č. P12 Historie v interdisciplinární perspektivě (podprogram Společnost, kultura a komunikace v českých dějinách). Posléze se pracovníci oddělení podíleli na realizaci úkolů v rámci programu PROGRES. V budoucnu se zapojí do řešení společného univerzitního programu Cooperatio.
Cílem pedagogického působení oddělení je poskytnout posluchačům v bakalářském studiu celkový přehled o českých dějinách 19., 20. i počátku 21. století a posluchačům navazujícího magisterského studia komplexní pohled na české a československé dějiny v 19. a 20. století, a to v širším evropském kontextu. Konkrétně pro jednotlivá období:
Z uvedených okruhů si posluchači volí i náměty pro své bakalářské a diplomové práce.
Pedagogická činnost zahrnuje pro každé období seznámení posluchačů s historiografií příslušného období, základní historiografický výcvik včetně kritické práce s prameny, získání základních faktografických informací. Dále pak zahrnuje odborné vedení v procesu přípravy a psaní bakalářské a magisterské, resp. v doktorském programu dizertační práce.
Členové oddělení rovněž pravidelně vstupují do veřejné diskuze prostřednictvím vystoupení v médiích, stejně jako se rozličnými způsoby podílí na popularizaci dějin a v roli expertů a hodnotitelů spolupracují s různými organizacemi kultivujícími historické vědomí české veřejnosti (mj. Společnost Edvarda Beneše, Památník Lidice, Post Bellum – Příběhy našich sousedů).
Disertační projekty řešené v rámci oddělení moderních a soudobých dějin (seznam je průběžně upravován):