Vedoucí: doc. PhDr. Jan Randák, Ph.D.
Zástupkyně vedoucího: doc. PhDr. Jana Čechurová, Ph.D.
Členové: prof. PhDr. Milan Hlavačka, CSc.; prof. PhDr. Jan Rychlík, DrSc.; prof. PhDr. Michal Stehlík, Ph.D.; prof. PhDr. Ivan Šedivý, CSc.; doc. PhDr. Magdalena Pokorná, CSc.; Mgr. Miroslav Michela, Ph.D.
Emeritní členové: prof. PhDr. Robert Kvaček, CSc.
Doktorandi:
Jméno: |
Přijetí: |
Téma dizertace: |
Školitel: |
Mgr. Beáta Hrenyová |
2023 |
Reemigrace jako nástroj politické moci. Přístupy režimu k navrátilcům v období tzv. normalizace |
Jan Rychlík |
Mgr. Martin Jelínek |
2023 |
Renegáti, zrádci a odpadlíci. Sociální demokracie v pojetí KSČ 1921–1990 |
Jana Čechurová |
Mgr. et Bc. Lucie Eliášová |
2022 |
Vliv vysídlení německého obyvatelstva na proces kolektivizace vybraných regionů bývalé Říšské župy Sudety |
Michal Stehlík |
Mgr. Jana Kynkorová |
2022 |
Reflexe žité kultury studentů na pražských vysokoškolských kolejích pro nemajetné v letech 1918–1948 |
Miroslav Michela |
Jaromír Dvořák |
2021 |
České země a angloamerická kultura v první polovině 20. století |
Ivan Šedivý |
Mgr. Jakub Hošek |
2021 |
StB a lidé. Interakce mezi Státní bezpečností a občany v období normalizace |
Jan Randák |
Mgr. Pavel Petric |
2021 |
Tuberkulóza jako politický činitel v 19. a 20. století v komparativním pohledu |
Magdaléna Pokorná |
Mgr. Miroslav Vašík |
2021 |
Pražské vysokoškolské studenstvo během proměn univerzitního studia v polovině 19. století |
Milan Hlavačka |
Mgr. Otto Drexler |
2020 |
Česká divadelní kritika 1937–1947. Generace mizející v novém milieu |
Magdaléna Pokorná |
Mgr. Jiří Jiráček |
2020 |
Svaz československých skladatelů v letech 1948–1970: postavení a vliv v kulturní politice KSČ |
Jan Randák |
Mgr. Veronika Kršková |
2020 |
Uplatnění rakouských politických elit v československé samosprávě na příkladu J. V. Hráského a poděbradské společnosti |
Magdaléna Pokorná |
Mgr. Vít Pěček |
2020 |
Česká osvícenská pouť. Náboženské poutě v českých zemích na přelomu 18. a 19. století |
Milan Hlavačka |
Mgr. Václav Skořepa |
2020 |
Koncept sebeorganizace v disentu a postdisentu v Československu a Polsku |
Michal Kopeček |
Mgr. David Smrček |
2020 |
Street Politics and Collective Violence in Cisleithania in 1897 |
Milan Hlavačka |
Mgr. Otmar Beneš |
2019 |
„Rakousko i s ‚metály‘ zmizelo“: vztah české společnosti k řádům a vyznamenáním |
Miroslav Michela |
Mgr. Jan Bouška |
2019 |
Šlechta a národ |
Magdaléna Pokorná |
Mgr. Michal Cáp |
2019 |
Sociální status a prestiž v kariérách důstojníků v meziválečném Československu |
Ivan Šedivý |
Mgr. Michaela Erbenová |
2019 |
První, druhý a třetí život Eduarda Štorcha |
Milan Hlavačka |
Mgr. Miroslav Kučera |
2019 |
Levicové hnutí v Československu a v České republice v letech 1989–2004 |
Jan Rychlík |
PhDr. et Mgr. Radovan Lovčí |
2019 |
Vojta Beneš – politik, odbojář, pedagog a literát |
Jana Čechurová |
Mgr. Martin Lundák |
2019 |
Víno, rum a šnaps: alkohol v zákopech první světové války na příkladu českých vojáků rakousko-uherské armády |
Ivan Šedivý |
Mgr. Eliška Švarná |
2019 |
Lipno jako stavba socialismu |
Jan Randák |
Mgr. Barbora Hunčovská |
2017 |
Jazyk ve válce jako prostředek ne/porozumění (na příkladu rakousko-uherské armády 1914–1918) |
Ivan Šedivý |
Mgr. Kamil Polehla |
2017 |
Moravismus a moravská identita ve 20. století |
Jan Rychlík |
PhDr. Jan Bárta |
2015 |
Pozdní stalinismus a pokus o společenskou reformu na pozadí života a literárního díla Jana Procházky |
Miroslav Michela |
PhDr. Ing. Jana Kasíková |
2015 |
Problematika Displaced Persons po druhé světové válce v evropském kontextu z pohledu Československa |
Jana Čechurová |
PhDr. Michal Kurz |
2015 |
Vize a budování socialistických měst v období stalinismu |
Michal Stehlík |
Mgr. Marta Kellerová Kordíková |
2014 |
Psychiatrie zneužívaná a využívaná v Československu 1948-1990 |
Milan Hlavačka |
Mgr. Matěj Trepeš |
2014 |
Oficiální ideologie KSČ v období tzv. normalizace, „myšlenkový svět“ a identity normalizační politické elity KSČ |
Jan Rychlík |
Oddělení moderních a soudobých dějin vzniklo v roce 2016 spojením původně samostatných seminářů českých moderních dějin a soudobých dějin. Oddělení zabezpečuje výuku i výzkum období od sklonku 18. století až de facto po současnost. Na počátku sledované doby stojí utváření moderního českého národa, jeho konec je však otevřený. Z praktických důvodů je chronologický výklad v rámci kursových přednášek prozatím ukončen rokem 1992, tedy zánikem československého státu. V rámci další výuky včetně bakalářských a diplomových seminářů nicméně dochází k časovému přesahu do procesu postkomunistické transformace. Období je zkoumáno komplexně. Jeho vysvětlování a prezentace se neomezují pouze na politické dějiny, ale všímají si rovněž vývoje sociálního, kulturního, hospodářského i ideového a intelektuálního. Výklad i výzkum nejsou pojaty úzce pouze jako dějiny českého národa v Rakousku, Rakousko-Uhersku a Československu, ale rovněž jako historie širšího rakousko-uherského a československého prostoru v příslušném období a to v mezinárodním kontextu. Při studiu 19. století je přiměřeně věnována pozornost i dalším národům monarchie a ve 20. století (pro období let 1918–1992) všem národům a národnostem žijícím v dané době na československém území. Stejně jsou badatelsky a pedagogicky pokryta i území patřící k československému státu, která měla částečně odlišný vývoj od českých zemí (Slovensko, Podkarpatská Rus). Pedagogicky jsou problémy vztahu národů Rakousko-Uherska, otázky národnostních menšin v Československu a dějiny Slovenska a Podkarpatské Rusi pokrývány formou volitelných a specializačních přednášek a seminářů.
Vedle jednotlivých projektů bylo společné badatelské úsilí členů oddělení původně rozvíjeno především v rámci Programu rozvoje vědních oblastí na Univerzitě Karlově č. P12 Historie v interdisciplinární perspektivě (podprogram Společnost, kultura a komunikace v českých dějinách). Posléze se pracovníci oddělení podíleli na realizaci úkolů v rámci programu PROGRES. V současnosti se zapojuje do řešení společného univerzitního programu Cooperatio.
Cílem pedagogického působení oddělení je poskytnout posluchačům v bakalářském studiu celkový přehled o českých dějinách 19., 20. i počátku 21. století a posluchačům navazujícího magisterského studia komplexní pohled na české a československé dějiny v 19. a 20. století, a to v širším evropském kontextu. Konkrétně pro jednotlivá období:
- pro období 1792–1914: ukázat posluchačům s maximální možnou objektivitou postavení českého národa v habsburské monarchii se všemi pozitivy i negativy a vysvětlit význam tohoto období pro český vývoj, především z hlediska formování se politické kultury a tradic parlamentarismu, národní vývoj Čechů ukázat v komparaci jinými národy monarchie;
- pro období 1918–1945: správně charakterizovat význam první československé republiky a její rozdílné vnímání u Čechů, Slováků a příslušníků národnostních menšin, ukázat posluchačům v čem byl její přínos a v čem její nedostatky. Vysvětlit rozdílnou situaci Čechů a Slováků v letech 1939–1945 a její důsledky pro poválečný vývoj;
- pro období 1945–1989: ukázat příčiny a mezinárodní souvislosti nastolení komunistického režimu, ukázat (nedemokratický) charakter tohoto zřízení včetně jeho „progresívních“ rysů v oblasti sociální politiky, pokusy o jeho reformu v letech 1968–1969 a příčiny jeho zániku v roce 1989;
- pro období po roce 1989: vysvětlit příčiny zániku Československa jako státu v roce 1992 a hlavní body politické a ekonomické transformace.
Z uvedených okruhů si posluchači volí i náměty pro své bakalářské a diplomové práce.
Pedagogická činnost zahrnuje pro každé období seznámení posluchačů s historiografií příslušného období, základní historiografický výcvik včetně kritické práce s prameny, získání základních faktografických informací. Dále pak zahrnuje odborné vedení v procesu přípravy a psaní bakalářské a magisterské, resp. v doktorském programu dizertační práce.
Členové oddělení rovněž pravidelně vstupují do veřejné diskuze prostřednictvím vystoupení v médiích, stejně jako se rozličnými způsoby podílí na popularizaci dějin a v roli expertů a hodnotitelů spolupracují s různými organizacemi kultivujícími historické vědomí české veřejnosti (mj. Společnost Edvarda Beneše, Památník Lidice, Post Bellum – Příběhy našich sousedů).