Vedoucí: doc. Kamil Činátl, Ph.D.
Členové: prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc.; doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D.; Mgr. Marek Fapšo, Ph.D.
Doktorandi:
Jméno: |
Přijetí: |
Téma dizertace: |
Školitel: |
Robert Gronowski |
2023 |
Propaganda ve výtvarném umění třetí říše – ikonografie třetí říše |
Zdeněk Beneš |
Mgr. Filip Liška |
2023 |
Reprezentace a reflexe dobývání vesmíru v socialistickém Československu |
Kamil Činátl |
Mgr. Jakub Neubauer |
2023 |
Čtenářstvím k historické gramotnosti |
Marek Fapšo |
Michal Pajer |
2023 |
Efektivita badatelsky orientované výuky v české školní historické edukaci |
Kamil Činátl |
Mgr. Zdislava Pilařová |
2023 |
Využití paměti míst v didaktice dějepisu 20. století |
Kamil Činátl |
Mgr. Michaela Smidová |
2023 |
Konstrukce vzájemného obrazu Čechů a Slováků v muzeích 1918–2023 |
Kamil Činátl |
Pavlína Pončíková |
2020 |
Gregor Johann Mendel – bližší zařazení jeho života do společenských a hospodářských změn v 19. století; změny ve vnímání jeho osobnosti a činnosti v průběhu 20. století; pohyb mendelovských sbírek. |
Daniela Tinková |
Pierre Meignan |
2019 |
Les agents nationaux de district: l’administration locale en révolution (décembre 1793 – avril 1795) |
Daniela Tinková |
Mgr. Kateřina Sixtová |
2019 |
Konspirační myšlení jako kulturně historický fenomén |
Kamil Činátl |
Mgr. Marta Harasimowicz |
2018 |
Narativita a narativní strategie v popularizaci soudobých dějin |
Zdeněk Beneš |
Mgr. Ivan Malý |
2017 |
Historiografie a historici jako součást československého reformního procesu v 60. letech |
Zdeněk Beneš |
* Daniela Tinková je také školitelkou doktorandky Iris Bevanda, která studuje na Ústavu světových dějin
Oddělení se ve své pedagogické i badatelské činnosti zaměřuje zejména na dějiny historické vědy a související proměny metodologických konceptů historiografie. K významným výzkumným tématům patří intelektuální dějiny, epistemologie, dějiny pojmů, ale též zájem o historickou kulturu, dějiny ve veřejném prostoru a o dějepisné vzdělávání. Konkrétní badatelská témata a zaměření jsou specifikována v profilech jednotlivých pedagogů. Výzkumná činnost členů Oddělení se bezprostředně promítá do výuky, a to jak zaměřením jednotlivých výběrových seminářů, tak tématy bakalářských, diplomových či disertačních prací, jež dotyční badatelé vedou.
Z publikačních aktivit členů Oddělení, ze zaměření jejich výběrových seminářů a specializačních přednášek, či z témat obhájených závěrečných prací vystupuje několik tematických okruhů. Studentky a studenti, kteří by měli zájem o didakticky či metodologicky zaměřené téma závěrečné práce, se mohou dle tohoto pouze rámcového výčtu zorientovat.
- Myšlenkový svět osvícenství
- Zrození moderní vědy
- Vývojové proměny české historiografie 19. – 20. století
- Historická antropologie a „nové kulturní dějiny“
- Genderové perspektivy v historiografii
- Soudobé historiografické myšlení v souvislosti s proměnami společenských věd a společenskovědního diskursu
- Paměťová studia
- Soudobá historická kultura a dějiny ve veřejném prostoru
- Teorie a praxe školního dějepisu, historická edukace jako sociokulturní jev.
Oddělení se podílí na řadě aktivit. V oblasti historické edukace spolupracuje s Oddělením vzdělávání ÚSTR, s Ministerstvem školství a Národním ústavem pro vzdělávání, Česko-německou komisí pro školní učebnice a Česko-polskou vědeckou společností. Ve všech těchto oblastech vyvíjí vedle samotné badatelské práce také činnost organizační a konceptuální. Jde jak o pořádání vědeckých setkání, tak o přípravu či oponenturu dokumentů řídících výuku.
Pedagogickým úkolem Oddělení je:
- Poskytnout studentkám a studentům historie ze všech historických ústavů a ve spolupráci s nimi základní kurzy historiografie a metodologie historické vědy. V rámci těchto přednášek a seminářů mají studenti a studentky možnost reflektovat základní problémy a koncepty moderní historiografie a zohlednit je v rámci vlastní badatelské praxe.
- Vytvořit pro studentky a studenty prostředí, které by posílilo jejich metodické, metodologické a teoretické myšlení. Ve výběrových kurzech se Oddělení zaměřuje též na problematiku historiografického psaní a praktické odborné stylistiky. Může tak studentkám a studentům poskytnout podporu při tvorbě závěrečných prací.
- Poskytnout průběžnou podporu studentkám a studentům doktorského studia v rámci Teoreticko-metodologického semináře, kde mají možnost napříč specializacemi prezentovat a diskutovat výzkumné otázky, metody a teze svých dizertačních projektů.
- Zajistit kurzy pro absolvování tzv. pedagogického minima zaměřeného na výuku dějepisu na středních školách a gymnáziích. Oddělení se věnuje dějepisnému vzdělávání na teoretické i praktické úrovni, podílí se na vývoji vzdělávacích pomůcek, zajišťuje pedagogickou praxi pro studentky a studenty všech historických ústavů a spolupracuje s učiteli dějepisu.